Historie

In 2014 is de Wielervereniging La Rochelle opgericht. Een vereniging die elk jaar snel groeide in ledenaantal. Dat juist in 2014 de vereniging opgericht werd had 3 oorzaken.

• Ten eerste waren er in Roggel al meerdere fanatieke vriendengroepjes die vrij regelmatig op toertochten op een wielrenfiets maakten. Ook al droegen ze soms dezelfde tenues, het was nog geen officiële vereniging.
  • Ten tweede was 2014 het jaar van de Obesitas Cycling Tour. Een fietstocht van 6 onervaren wielrenners die van Parijs naar Roggel waren gefietst voor een goed doel. Via de Obesitas Cycling Tour wilde de renners het bewustzijn vergroten bij ouderen en kinderen om Gezond te eten, Gezond te Bewegen, kortom Gezond te Leven. De renners, en in het bijzonder Ruud Janssen, gaven zelf het goede voorbeeld. Wielrennen en Gezond Leven horen immers bij elkaar. De 6 renners wisten uiteindelijk ruim 50 bedrijven en partners te betrekken bij hun goede-doelen-project. Alle kinderen van Basisschool de Zjwiek gingen in 2014 wekenlang aan de slag met het thema Gezondheid. Alle kinderen wisten dat ze dat te danken hadden aan een een groepje Roggelse vrienden die van Parijs naar Roggel fietsten. De renners werden dan ook door honderden mensen op een fantastische wijze in Roggel onthaald. Rondom deze Obesitas Cycling Tour kwam veel media-aandacht . Niet alleen de krant, maar ook TV Limburg en L1 schonken aandacht aan dit bijzondere initiatief, waar de wielersport ook een belangrijk aandeel in had.
  • Ten derde beleefde de in Roggel wonende Prof-wielrenner Roy Curvers (teamcaptain Giant-Shimano), die zich als ambassadeur verbonden had aan de Obesitas Cycling Tour, voor het tweede jaar op rij een succesvolle Tour de France. Ook dat motiveerde meerdere Roggelse mensen om te gaan wielrennen. Dit alles bij elkaar heeft uiteindelijk geleid tot het oprichten van Wielervereniging La Rochelle. Ondertussen hebben we circa 40 actieve leden die allemaal in dezelfde mooie verenigingtenues meerdere malen per week gaan ‘koersen’. We hebben ervaren toerfietsers maar ook beginnelingen erbij. We hebben twintigers en pensioengerechtigden. We hebben heren en dames. En af en toe fietst er ook nog eens een Roggelse Profwielrenner een rondje mee.
la Rochelle groepsfoto (21-09-2014)